-->

Δευτέρα 5 Μαΐου 2014

Ο μετανάστης

Ένα ντοκιμαντέρ που το α΄ μέρος του αφορά την ελληνική μετανάστευση των αρχών του 20ου αιώνα στην Αμερική, τα αίτια που την προκάλεσαν, τις συνθήκες ταξιδιού καθώς και τι συναντούσαν οι μετανάστες βγαίνοντας τότε στη Νέα Υόρκη και στη Βοστώνη. Στο β΄ μέρος, παρακολουθώντας τη μεταναστευτική πορεία μιας οικογένειας από τη Μεσσηνία, προσεγγίζουμε τις ιστορικές συνθήκες, τα γεγονότα και τις κοινωνικές καταστάσεις που διαδραματίστηκαν τότε στην Ελλάδα.

Σάββατο 3 Μαΐου 2014

Από τους Wobblies στον Woody Guthrie και τον Nightwatchman Ιστορική αναδρομή στο Αμερικάνικο εργατικό τραγούδι (πρώτο μέρος)


του Μιχάλη Παπαμακάριου

Εκατό χρόνια πέρασαν από τη σφαγή του Ludlow και εβδομήντα χρόνια από το τραγούδι του Woody Guthrie για το ίδιο γεγονός. Η επέτειος αυτή και η σύμπτωσή της μέσα σε ένα δεκαήμερο με την επέτειο της εφετινής εργατικής πρωτομαγιάς, αποτέλεσαν την αφορμή για να γραφτούν οι γραμμές που ακολουθούν, στις οποίες καταπιανόμαστε με το σάουντρακ αυτών των γεγονότων, δηλαδή με το αμερικανικό εργατικό και συνδικαλιστικό τραγούδι και το σημαντικό του ρόλο συνολικά στην εξέλιξη του αμερικανικού λαϊκού τραγουδιού.

Το θέμα αυτό δίνει και μια απάντηση στην άποψη που υποστηρίζει ότι το στρατευμένο τραγούδι, ή, αλλιώς, η οργανική ένταξη της τέχνης στο εργατικό και λαϊκό κίνημα δεν οδηγεί σε  καλλιτεχνικού επιπέδου δημιουργία. Εννοείται ότι κάθε είδους στρατευμένη δημιουργία δεν είναι και καλλιτεχνικά αξιόλογη, πολλές φορές μπορεί να είναι απλά δημαγωγική. Άλλο αυτό κι άλλο η άποψη ότι η στράτευση «σκοτώνει το τραγούδι» και την τέχνη γενικότερα. Όσοι υποστηρίζουν αυτό, ερμηνεύουν επιλεκτικά την ιστορία των λαϊκών πολιτισμών και  αναφέρονται μάλλον σε  καρικατούρες πολιτικής τέχνης.

Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Το 13ο κεφάλαιο – Ο “σατανικός” κύριος Παπαδόπουλος


Πριν λίγες μέρες συμπληρώθηκαν 47 χρόνια από το χουντικό πραξικόπημα του 1967, όπου ένας ολόκληρος λαός μπήκε στο γύψο, γιατί το κίνημά του το φοβήθηκε η άρχουσα τάξη της χώρας μας. Για να συμβάλλουμε στην απόκτηση πιο ουσιαστικής γνώσης της περιόδου ΠΡΙΝ τη χούντα, αναδημοσιεύουμε το 13ο κεφάλαιο από το βιβλίο του Φώντα Λάδη: “Μίκης Θεοδωράκης, Το χρονικό μιας επανάστασης 1960-1967, Η Ιστορία της γενιάς του 1-1-4 και των Λαμπράκηδων”. Πρόκειται για τη μαρτυρία του Φώντα Λάδη για το ρόλο προσώπων προβεβλημένων και πολιτικών, που προετοίμασαν το ολισθηρό έδαφος για την επιβολή της Δικτατορίας του “σατανικού” κυρίου Παπαδόπουλου, του οποίου η “παρουσία” είναι ήδη “ορατή” δυο τουλάχιστον χρόνια πριν το έγκλημά του σε βάρος της χώρας, της ιστορίας της, της οικονομίας της και του πολιτισμού της.

Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

Αφιέρωμα στον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

από το TVXS
 

του Γιώργου Ρούσσου.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ, παρουσιάζει ένα σπουδαίο αφιέρωμα στον μεγάλο δημιουργό, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, με τον τίτλο: «Τώρα Γκοντάρ» (Maintenant Godard). Πρόκειται για την τρίτη εκδήλωση που οργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης "Η κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή". Στο Αφιέρωμα θα προβληθούν τριανταένα ταινίες μεγάλου μήκους, τρεις ταινίες μεσαίου μήκους και εφτά μικρού μήκους ταινίες. 

Σάββατο 26 Απριλίου 2014

Cine Strouga: Αφιέρωμα στις φυλακές

Το Cine Strouga επιστρέφει από αυτή την Κυριακή 27 Απρίλη και για τρεις εβδομάδες παρουσιάζει ταινίες για τη ζωή στη φυλακή, την ώρα που το ελληνικό κράτος προωθεί τη δημιουργία φυλακών υψίστης ασφαλείας.  

Κυριακή 27/4, 20.00: "Carandiru"  

Στις βραζιλιάνικες φυλακές του Καραντίρου του Σάο Πάολο, ο μόνος νόμος που ίσχυε ήταν εκείνος που επέβαλαν οι βαρυποινίτες τρόφιμοι. Ώσπου μια μέρα του 1992 και μετά από ένοπλη εισβολή των αστυνομικών, εκτελέστηκε η φρικτότερη σφαγή που μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νους.

Παρασκευή 25 Απριλίου 2014

Μάνος Λοΐζος. Συναυλία στη Σουηδία (1981).

Αναρτούμε τη συναυλία (1o και 2ο μέρος) που έδωσε ο Μάνος Λοϊζος στη Σουηδία το 1981. Μια από τις τελευταίες ενός σπουδαίου τραγουδοποιού μα και αγωνιστή καλλιτέχνη:

1ο μέρος:


2ο μέρος: