-->

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

Μέρες του ’36 του Θόδωρου Αγγελόπουλου - Αφιέρωμα στο έργο του

ΠΡΙΝ : Στο ενδελεχές Αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου που επιμελείται ο Βασίλης Τσιράκης, παίρνει σειρά η δεύτερη ταινία του μεγάλου δημιουργού που κυκλοφόρησε το 1972.

Η υπόθεση

Σε μια εργατική συγκέντρωση δολοφονείται ένας συνδικαλιστής και η αστυνομία (για να του φορτώσει το έγκλημα;) συλλαμβάνει τον Σοφιανό, έναν άνθρωπο του υποκόσμου και πρώην συνεργάτη της.

Όταν τον επισκέπτεται στην φυλακή ο Κριεζής, βουλευτής του συντηρητικού κόμματος (στον οποίο ο αδελφός του Σοφιανού εργάζεται ως σωφέρ), ο Σοφιανός αιχμαλωτίζει στο κελί του τον Κριεζή με την απειλή όπλου.

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021

Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος: Τρομονόμος και στη μουσική για κόψιμο τραγουδιών

Καμία σκέψη για λογοκρισία και εφαρμογή του «τρομονόμου» στην Τέχνη μας! 

Αυτές τις μέρες συζητιέται στη Βουλή και ψηφίζεται στις 11 Φεβρουαρίου, νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της τροποποιημένης Ευρωπαϊκής οδηγίας για την παροχή υπηρεσιών στο οπτικοακουστικό τομέα («ν/σ Λιβάνιου», πρώην «Πέτσα»).

Στο νομοσχέδιο αυτό (άρθρο 8) εμπεριέχεται και εμπλουτίζεται ο ευρωπαϊκός τρομονόμος (άρθρα 187α, 187β – κυρώθηκε στη Βουλή το 2019). Με βάση το άρθρο 8 απαγορεύεται οποιοδήποτε υλικό που ανεβαίνει στο διαδίκτυο από δημιουργό - καλλιτέχνη ή ακόμα και από οποιοδήποτε χρήστη «να εμπεριέχει υποκίνηση σε βία ή μίσος & δημόσια πρόσκληση σε τρομοκρατικό έγκλημα».

Η πραγματικότητα για την εφαρμογή του τρομονόμου και στην τέχνη δεν παίρνει παρερμηνείες

Στην Ισπανία με βάση αντίστοιχη νομοθεσία, έχουν γίνει 76 διώξεις (πολλές από αυτές αφορούν καλλιτέχνες). Σε αρκετούς έχουν αποδοθεί ποινές φυλάκισης. Στίχοι τραγουδιού που λένε «Δεν θα καταφέρουν να με λυγίσουν» απέναντι στις ειδικές δυνάμεις, θεωρούνται έως και «ωραιοποίηση της τρομοκρατίας»!!

Στη Γερμανία από το 2019 και έπειτα, μουσικοί, συγγραφείς, εικαστικοί, ακαδημαϊκοί έχουν διωχθεί με βάση τον τρομονόμο, γιατί μέσα από το έργο τους κάνουν κριτική ενάντια στην πολιτική του Ισραήλ απέναντι στους παλαιστίνιους!! Ο τρομονόμος υιοθετήθηκε στη χώρα μας και μέσα στον νέο ποινικό κώδικα (που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ και διατηρεί η ΝΔ) και δίνει ποινές φυλάκισης από 3 σε 5 χρόνια για «δημόσια απειλή» μέσω διαδικτύου.

Την ίδια στιγμή ο τρομονόμος αναφέρει γενικόλογα «αδικήματα γενικής διακινδύνευσης», «κατά της κοινής ειρήνης». Αποδεικνύεται πως το γενικότερο κυβερνητικό έργο έντασης τους αυταρχισμού και της καταστολής τους αφορά όλους, το ίδιο το ίδιο το λαϊκό κίνημα, τους φοιτητές, το καλλιτεχνικό έργο, τους ίδιους τους καλλιτέχνες! Με βάση το «νομοσχέδιο Λιβάνιου» πρώην «Πέτσα», το υλικό που αναρτάται στο διαδίκτυο όχι απλά θα λογοκρίνεται, θα «κατεβαίνει», αλλά ο δημιουργός του, ο χρήστης θα διώκεται ποινικά. Να αποσυρθεί άμεσα το απαράδεκτο άρθρο 8 του ''νομοσχέδιου Λιβάνιου'' πρώην «Πέτσα»!

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Μας ακούτε; Εμείς μόνο σας βλέπουμε!

Μένουμε Ενεργοί: Λάβαμε και κοινοποιούμε το παρακάτω πολύ όμορφο βίντεο από μια πρωτοβουλία σπουδαστών/τριών καλλιτεχνικών σχολών. Στηρίζουμε το αίτημά τους απέναντι στην κρατική διαχείριση της πανδημίας που θεωρεί τη λειτουργία των χώρων τέχνης και πολιτισμού ως "πολυτέλεια" και δεν εξετάζει καν τη λειτουργία τους υπό αυστηρούς υγειονομικούς όρους. Ειδικά οι νέοι/ες καλλιτέχνες συνειδητοποιούν με ταχύτατους ρυθμούς ότι οι συλλογικοί αγώνες είναι η μόνη λύση και στην πανδημία αλλά θα είναι και μετά απ' αυτήν.

"Σπουδαστές/ριες κρατικών και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σχολών όλης της χώρας συγκεντρωθήκαμε, συνομιλήσαμε και συνδημιουργήσαμε αυτό το βίντεο. Γιατί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι κοινό. Η τηλεκπαίδευση όχι μόνο δεν αντικαθιστά, αλλά υποβαθμίζει την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Διεκδικούμε το αυτονόητο δικαίωμά μας σε δια ζώσης μαθήματα. Θέλουμε ανοιχτές με όλα τα απαραίτητα μέτρα σχολές".
 
 
Το βίντεο συνυπογράφουν σπουδαστές από:
-Ανώτερη Δραματική Σχολή Ανδρέα Βουτσινά (Θεσσαλονίκη)
-Επαγγελματική Σχολή Χορού ΧοροΧρόνος
-Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Αρχή
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών
-Σωματείο Σπουδαστών Δραματικής Σχολής ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας
-Σύλλογος Σπουδαστών Σχολής Δραματικής Τέχνης Εθνικού Θεάτρου
-Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος - Βασίλης Διαμαντόπουλος (Θεσσαλονίκη)
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος - Βασίλης Διαμαντόπουλος (Αθήνα)
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Νέο Ελληνικό Θέατρο Γιώργου Αρμένη
-Ανώτερη Ιδιωτική Σχολή Δραματικής Τέχνης Βεάκη
-Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης Διομήδης Φωτιάδης
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ακαδημία Τεχνών 100
-Ανωτέρα Επαγγελματική Σχολή Χορού Ωδείου Αθηνών
-Σύλλογος Σπουδαστών Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης
-Ανώτερη Επαγγελματική Ιδιωτική Σχολή Χορού Ακτίνα
-Ανωτέρα Δραματική Σχολή Πράξη Επτά
-Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Δήμου Αγίας Βαρβάρας - Ιάκωβος Καμπανέλλης
-Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Νότος
-Ανώτερη Ιδιωτική Δραματική Σχολή Δήλος - Δήμητρα Χατούπη
-Επαγγελματική Σχολή Χορού Άννα Πέτροβα - Μάρω Μαρμαρινού
 
                        

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

H Σοφία Μπεκατώρου και η κάθε Σοφία δεν είναι μόνες τους

Η δημόσια δήλωση της αθλήτριας Σοφίας Μπεκατώρου αρκούσε προκειμένου να ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας» σχετικά με τα περιστατικά σεξουαλικών παρενοχλήσεων και (αποπειρών) βιασμού που αποσιωπούνται και στον χώρο του αθλητισμού. 23 χρόνια μετά το γεγονός, η Ολυμπιονίκης κατήγγειλε δημόσια έναν παράγοντα της Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας για σεξουαλική κακοποίηση σε δωμάτιο ξενοδοχείου κατά τη διάρκεια επαγγελματικού ταξιδιού.

Η ίδια επέλεξε να μοιραστεί δημόσια την τραυματική της εμπειρία, προκειμένου να γνωστοποιηθεί το γεγονός και τελικά η μαρτυρία της ενδυνάμωσε και άλλες γυναίκες που έχουν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις. Σε μια ψύχραιμη και ολοκληρωμένη τοποθέτηση, η Μπεκατώρου τονίζει την απουσία συναίνεσης καθ’ όλη την διάρκεια της πράξης, υπογραμμίζοντας τον ψυχολογικό εκβιασμό και την χειριστική συμπεριφορά του κακοποιητή της. Έτσι άλλες τέσσερις πρώην αθλήτριες έσπασαν την σιωπή τους, συγκεκριμένα η πρώην διεθνής πολίστρια και πρωταθλήτρια του τριάθλου Μάνια Μπίκοφ και η κολυμβήτρια Ραμπέα Ιατρίδου, κατήγγειλαν ότι υπέστησαν σεξουαλική παρενόχληση από γιατρούς σε ανάρτησή τους στο facebook. Στο ίδιο κλίμα, η αθλήτρια της Ιστιοπλοΐας, Μαρίνα Ψυχογιού καταγγέλλει την σεξουαλική παρενόχληση από παράγοντα της Ομοσπονδίας και η αργυρή ολυμπιονίκης, Νίκη Μπακογιάννη κατήγγειλε ότι είχε δεχτεί παρενόχληση – ανήθικη πρόταση από παράγοντα του ΣΕΓΑΣ όταν εκείνη ήταν 29 ετών.

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021

Η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών για τα περιστατικά κακοποίησης

Είμαστε μαζί με τη Ζέτα, είμαστε μαζί με όλες όσες τολμούν να μιλήσουν για τις αντεργατικές, παραβιαστικές, κακοποιητικές και σεξιστικές συμπεριφορές που γίνονται πίσω από τις κλειστές πόρτες των σχολών και των θεάτρων. Στεκόμαστε ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή βίας ασκείται πάνω μας! Υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα της καθεμιάς μας να μιλήσει όποτε η ίδια το επιλέξει, γιατί το τώρα της καθεμιάς δεν χωράει καμία ερώτηση, καμία αμφισβήτηση. Γιατί αυτό είναι μόνο η αρχή.

Είμαστε απέναντι σε κάθε κυρίαρχη λογική και έκφραση της. Καμιά ανοχή, είμαστε αποφασισμένες και είμαστε πολλές. Η πατριαρχία μας θέλει σιωπηλές και ο καπιταλισμός μας θέλει μόνες. ΟΥΤΕ ΣΙΩΠΟΥΜΕ ΟΥΤΕ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΔΕΛΦΕΣ ΜΑΣ ΜΟΝΕΣ. Θα μας βρείτε απέναντι σας. ΚΑΜΙΑ ΜΟΝΗ!

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

Η θέση – πρόταση της Δημοκρατική Ενότητας Ηθοποιών στο ΣΕΗ για άμεση σύγκληση Γενικής Συνέλευσης του σωματείου, με αφορμή τις καταγγελίες συναδέλφων

Ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα (22.1.2021) καταθέσαμε ψήφισμα στήριξης στη Σοφία Μπεκατώρου προς το ΔΣ, με αφορμή τις καταγγελίες που ήρθαν στο φως. Η υπόθεση είναι τόσο σοβαρή, που θεωρούμε ότι δεν ήταν επιτρεπτό από το ΔΣ να μη συζητηθεί και να ακουστούν όλες οι απόψεις. Αντ΄ αυτού η διοίκηση, μιλώντας εξ΄ ονόματος του ΔΣ, έβγαλε μια ανακοίνωση που υποβάθμιζε το περιστατικό. Δεν το έβαλε στη συζήτηση, για να τοποθετηθούμε όλοι με γνώμη και ψήφο. Με αφορμή το συγκεκριμένο θέμα βγαίνουν στο φως, και καλώς βγαίνουν, υποθέσεις και καταγγελίες, επώνυμες και ανώνυμες, και στο χώρο του αθλητισμού και στο δικό μας χώρο, που πολύ σωστά πήραν και παίρνουν το δρόμο της δικαιοσύνης. Μακάρι η συγκυρία να αποτελέσει έναυσμα, ώστε και άλλοι άνθρωποι, να μιλάνε, σε όποιο χώρο και αν βρίσκονται, κυρίως αυτοί που δεν τους δίνεται εύκολα το μικρόφωνο.
 

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

Δέκα ενδιαφέρουσες ταινίες και σειρές για την δεκαετία που πέρασε


Το Περιοδικό | 5 ταινίες και 5 σειρές μιας "γεμάτης" κινηματογραφικής και τηλεοπτικής δεκαετίας

Αποχαιρετώντας μια «γεμάτη» δεκαετία, σε πολιτικά και κοινωνικά συμβάντα, δεν θα μπορούσε να λείψει μια ανασκόπηση σε έργα της μικρής και μεγάλης οθόνης. Κοινός παρονομαστής αυτής της δεκαετίας αποτελεί ο κυνισμός και η αποδόμηση όλων των πτυχών της ζωής, ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης του ιδεολογήματος του (από καιρό) ξεπερασμένου «αμερικάνικου ονείρου». Έτσι, οι χαρακτήρες είναι βυθισμένοι σε υπαρξιακά τέλματα και τοποθετούνται πολλές φορές σε δυστοπικά σύμπαντα, που μοιάζουν ειρωνικά με την δική μας πραγματικότητα. Αρκετές από τις παρακάτω προτάσεις δημιούργησαν την δική τους κινηματογραφική γλώσσα και συνέβαλλαν καθοριστικά στο να εξελιχθεί το είδος και να εκφράσει τις σύγχρονες τάσεις. 

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021

Αρνούμαστε να γίνουμε οι «καλλιτέχνες του zoom» - κοινό κείμενο

ΠΡΙΝ | Αρνούμαστε να γίνουμε οι «καλλιτέχνες του zoom»

 Με τεράστιες δυσκολίες, μεγάλα προβλήματα και χωρίς καμία επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζουν τις σπουδές τους διαδικτυακά νέες και νέοι σπουδάστριες-ες της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και της Δραματικής Σχολής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.

Οι σπουδαστές ήρθαν σε επικοινωνία και ανταλλαγή προβληματισμών, κατανοώντας πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι κοινά και πως η εξεύρεση λύσης θα πρέπει να αφορά το σύνολο των σχολών. Όπως τονίζουν τα μαθήματα χορού, κίνησης, υποκριτικής, σκηνοθεσίας, φωνής και αγωγής λόγου, που αποτελούν και τον βασικό κορμό των μαθημάτων του εκάστοτε προγράμματος σπουδών, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν ουσιαστικά. 

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021

Κείμενο υπογραφών Καλλιτεχνών – Διανοουμένων: Το κράτος δικαίου δεν εξαιρεί και δεν εκδικείται

Όταν το κράτος αντιμετωπίζει εκδικητικά έναν κρατούμενο ακυρώνοντας κανονισμούς και νόμους που το ίδιο έχει θεσπίσει, όταν έχει εξαντλήσει όλα τα μέσα άμυνας που έχει στη διάθεσή του, τότε ο κρατούμενος καταφεύγει στην έσχατη μορφή αντίδρασης: την απεργία πείνας. Το αίτημα του Δημήτρη Κουφοντίνα είναι δίκαιο και η διαμαρτυρία του εύλογη.

Εκατοντάδες άνθρωποι τάσσονται ενάντια στις απροκάλυπτες εις βάρος του μεθοδεύσεις, συνεχίζοντας να υπογράφουν το σχετικό ψήφισμα. Οι πρωτοβουλίες που σπάνε τη σιωπή, πυκνώνουν:

Κείμενο υπογραφών Καλλιτεχνών – Διανοουμένων

Η απεργία πείνας αποτελεί ιστορικά πάντα “αποκοτιά” καθώς ο απεργός πείνας βουλητικά επιβάλλει στον εαυτό του την αντιστροφή του βασικού ενστίκτου της ζωής, της αυτοσυντήρησης. Προκειμένου να διασώσει την αξιοπρέπειά του, θέτει σε κίνδυνο ακόμα και αυτό το αδιαπραγμάτευτο όριο της σωματικότητας.

Όσοι και όσες υπογράφουμε αυτό το κείμενο, εκπροσωπούμενοι κι εκπροσωπούμενες από την ταυτότητα «καλλιτέχνες – διανοούμενοι» αισθανόμαστε ότι αυτή η συνθήκη μας αφορά. Σήμερα που ο ολοκληρωτικός έλεγχος είναι η κατάσταση των πραγμάτων, που οι κατακτήσεις χάνονται και οι νόμοι καταπατούνται, που η κατάσταση εξαίρεσης είναι ο κανόνας, αναγορεύεται σε ύψιστο χρέος ο σεβασμός και η υπεράσπιση της ετερότητας ως μέρος της απο κοινού αλήθειας των ανθρώπων.

Ο Δημήτρης Κουφοντίνας βρίσκεται σε απεργία πείνας από τις 8 Γενάρη ζητώντας απλώς να εφαρμοστεί και γι αυτόν ο νόμος. Για μια ακόμα φορά οδηγείται να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του, να βλάψει ανεπανόρθωτα την υγεία του. Η κοινωνία δεν μπορεί να μένει σιωπηλή απέναντι σε μια τέτοια εξέλιξη, έσχατη επιλογή ενός κρατουμένου που, ακόμα και μετά από 18 χρόνια φυλακής, δέχεται μια παράλογη επίθεση στο πρόσωπό του κάθε φορά που ασκεί ή διεκδικεί τα δικαιώματα που είναι αυτονόητα για κάθε φυλακισμένο.

Η Πολιτεία δεν μπορεί να μένει σιωπηλή όταν εγκαλείται για φωτογραφικές διατάξεις, για παραβίαση των νόμων που η ίδια θέσμισε, για χειρισμούς που δημιουργούν υπόνοιες εκδικητικής συμπεριφοράς και αναιτιολόγητης επιβάρυνσης της θέσης ενός φυλακισμένου. Ενός ανθρώπου δηλαδή που βρίσκεται υπό την εποπτεία της, υπόκειται στους νόμους της και που η υγεία και η ζωή του είναι στην απόλυτη δικαιοδοσία της.

Αυτό που ζητάει ο απεργός είναι να γυρίσει στο υπόγειο κελί του Κορυδαλλού όπου κρατήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, κάτι που ο νόμος προβλέπει, και να σταματήσει ο πόλεμος που συνεχώς δέχεται χωρίς να γίνεται αντιληπτό ποιά στάση του χρεώνεται που να τον δικαιολογεί. Το αίτημά του είναι δίκαιο και η διαμαρτυρία του εύλογη. Δεν ζητάει κάποια ειδική μεταχείριση αλλά την εφαρμογή των νόμων.

Τα αιτήματα του Δημήτρη Κουφοντίνα πρέπει να γίνουν δεκτά τώρα, για να μη δοκιμαστεί περισσότερο η ανθρώπινη αξιοπρέπεια αλλά και για να διασωθεί η ευαισθησία και η τιμή της κοινωνίας μας που κινδυνεύει να χρεωθεί μια απευκταία εξέλιξη. Γιατί σε τελική ανάλυση, όχι μόνο ο νομικός πολιτισμός αλλά και το ήθος μιας κοινωνίας κρίνονται σε τέτοιες περιπτώσεις!

Νίκος Ντάλας – ηθοποιός

Ντόρα Χρυσικού – ηθοποιός

Πασχάλης Παπατσαρούχας – ηθοποιός

Σήφης Πολυζωίδης – ηθοποιός

Γιώργος Μακρής – σεναριογράφος, ηθοποιός

Ελένη Ευθυμίου – σκηνοθέτης, ηθοποιός

Δημήτρης Παπασταμάτης – σκηνοθέτης

Ερρίκος Μηλιάρης – ηθοποιός

Χάρης Τζωρτζάκης – ηθοποιός

Έκτορας Λιάτσος – ηθοποιός

Δημήτρης Ζάχος – σκηνοθέτης

Δημήτρης Ραφαήλος – ηθοποιός

Κώστας Παπακωνσταντίνου – σκηνοθέτης, ηθοποιός

Κωνσταντίνος Μωραϊτης – ηθοποιός

Ελισσαίος Βλάχος – ηθοποιός

Νέλη Μποφίλιου – ηθοποιός

Παύλος Κατσιβέλης –μουσικός

Αλέξης Καλοφωλιάς – μουσικός, μεταφραστής