-->
Υπεραστικοί & Παυλέας (JazzMatazz): “Intercity 62”

Υπεραστικοί & Παυλέας (JazzMatazz): “Intercity 62”

Στίχοι – Κείμενα: ΥπεραστικοίΜουσική: Υπεραστικοί – Παυλέας (JazzMatazz)Ηθοποιοί: Τάσος Ράπτης – Σοφία Κ.Ηχοληψία – Μίξη ήχου: Γιωργής Νταβαρίνος – Παυλέας (JazzMatazz)Ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες, βιολιά, ηλεκτρονικά, programming, φωνητικά, αμανές (αντρική φωνή): σύνθεση και εκτέλεση: Παυλέας (JazzMatazz)Τραγουδοποιία, κλασική κιθάρα, φωνή, φωνητικά: ΥπεραστικοίΕυχαριστούμε την Αγγελική

Ανακοίνωση του ΣΕΗ για το Προεδρικό Διάταγμα 85, το οποίο διαλύει περαιτέρω τις εργασιακές κατακτήσεις των καλλιτεχνών

Ανακοίνωση του ΣΕΗ για το Προεδρικό Διάταγμα 85, το οποίο διαλύει περαιτέρω τις εργασιακές κατακτήσεις των καλλιτεχνών

Με πραγματική έκπληξη και τεράστια αγανάκτηση, πληροφορηθήκαμε για την - με υπογραφή της ΠτΔ, Κατερίνας Σακελλαροπούλου - έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 85 με ημερομηνία 17/12, σύμφωνα με το οποίο ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ οι απόφοιτοι των «ανώτερων» δραματικών σχολών & σχολών χορού και κινηματογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία εργαζομένων ΔΕ. Ουσιαστικά αλλά και τυπικά πλέον με την υπογραφή της

Φώντας Λάδης -

Φώντας Λάδης - "Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης"

Δελτίο Τύπου: Η Σύγχρονη Εποχή με χαρά παρουσιάζει τη συλλογή ποιημάτων του Φώντα Λάδη με τίτλο "Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης". Πρόκειται για ποιήματα που ορισμένα εξ αυτών βλέπουν το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη συλλογή, ενώ κάποια άλλα έχουν στο παρελθόν δημοσιευτεί σε διάφορα έντυπα ή έχουν συμπεριληφθεί, μελοποιημένα, σε κάποιο δίσκο. Ποιήματα που είτε

Καταγγελία προς τη Διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, για τα γεγονότα της ΕΚΛΟΓΟΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ της 6ης Ιουνίου

Καταγγελία προς τη Διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, για τα γεγονότα της ΕΚΛΟΓΟΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ της 6ης Ιουνίου

 Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών | Προχθές γίναμε μάρτυρες της ισοπέδωσης του ανώτερου αποφασιστικού οργάνου ενός κλάδου, αυτού της γενικής Συνέλευσης. Γίναμε μάρτυρες μιας διαδικασίας που για εμάς κράτησε από τις 5 μέχρι τις 11 το βράδυ, ώρα που αποχωρήσαμε συλλογικά καταγγέλλοντας την διαδικασία. Μέχρι εκείνη την ώρα, με ευθύνες που βαραίνουν την Διοίκηση, δεν έγιναν καν τοποθετήσεις

ΧΡΩΜΑ - Ο στρατιώτης ποιητής (σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη)

ΧΡΩΜΑ - Ο στρατιώτης ποιητής (σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη)

Μουσική: ΧΡΩΜΑ, Ποίηση: Μίλτος Σαχτούρης. Το ποίημα ανήκει στη συλλογή: Τα φάσματα ή η χαρά στον άλλο δρόμο (1958) Ο στρατιώτης ποιητής -  Δεν έχω γράψει ποιήματα μέσα σε κρότους μέσα σε κρότους κύλησε η ζωή μου Τη μιαν ημέρα έτρεμα την άλλην ανατρίχιαζα μέσα στο φόβο μέσα στο φόβο πέρασε η ζωή μου Δεν έχω γράψει ποιήματα δεν έχω γράψει ποιήματα μόνο σταυρούς σε μνήματα καρφώνωΧΡΩΜΑ:

Υπεραστικοί & Παυλέας (JazzMatazz): «Αμερικανοτσολιάδες»

Υπεραστικοί & Παυλέας (JazzMatazz): «Αμερικανοτσολιάδες»

   «Αμερικανοτσολιάδες» Απ’ την Πρεσβεία εντολή και σούζα το Γκουβέρνο,                        την ιστορία θα την πω, το κρίμα όμως δεν παίρνω.                      

Ο Δήμος Αθηναίων κλείνει το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ για να το ξεπουλήσει στην τουριστικοποίηση-περεταίρω διάλυση της Αθήνας!

Ο Δήμος Αθηναίων κλείνει το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ για να το ξεπουλήσει στην τουριστικοποίηση-περεταίρω διάλυση της Αθήνας!

Διαμαρτυρία ενάντια στην παραχώρηση του κτιρίου του Θεάτρου Εμπρός από την Εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) στον Δήμο Αθηναίων διοργανώνει την Δευτέρα 28 Μαρτίου, στις 3 μμ, μπροστά στο Δημαρχείο της Αθήνας, στην πλατεία Κοτζιά, το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ. Η δημοτική αρχή της Αθήνας (Κώστας Μπακογιάννης) σχεδιάζει την εκκένωση του θεάτρου «στα πλαίσια των σχεδίων επέκτασης

Δελτίο Τύπου - EL Che

Δελτίο Τύπου - EL Che

Σα να μην πέρασε μια μέρα. Από τα πάντα. Από τις αιτίες τις παλιές που προκαλούν τους πολέμους, μας φυλακίζουν με αφορμή την πανδημία και μας πεθαίνουν έξω από τις ΜΕΘ, χωρίς ποιοτική δημόσια και δωρεάν υγεία. Εν τέλει χωρίς μέλλον για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας ειδικά για τη νεολαία. Γι αυτούς τους λόγους.Γιατί ρωτώντας τη νέα γένια ποιός είναι ο Che, ελάχιστοι τον γνωρίζουν.

Νέα κυκλοφορία: db projekt & Κατερίνα Σπυροπούλου – Μισοτελειωμένοι Ξεσηκωμοί

Νέα κυκλοφορία: db projekt & Κατερίνα Σπυροπούλου – Μισοτελειωμένοι Ξεσηκωμοί

Το db projekt είναι το ηλεκτρονικό side project  του Δημήτρη Μποτή από τους Magic de Spell, στο οποίο συνεργάζεται με φίλους/ες. Στη νέα αυτή κυκλοφορία συναντιέται με τη γραφή και την απαγγελία της Κατερίνας Σπυροπούλου.Το μερίδιό της στους Μισοτελειωμένους Ξεσηκωμούς είναι «στίχοι που τους στοιχειώνουν απραγματοποίητες εκδρομές, συντριβές εργασίας, παιδιάστικες συνενοχές, ξύλινες κούνιες,

Δημήτρης Λάγιος, Φώντας Λάδης, Τάκης Κωνσταντακόπουλος-Τα Μαντεμοχώρια (HQ Official Audio Video)

Δημήτρης Λάγιος, Φώντας Λάδης, Τάκης Κωνσταντακόπουλος-Τα Μαντεμοχώρια (HQ Official Audio Video)

Τάκης Κωνσταντακόπουλος: "Τα Μαντεμοχώρια". Μουσική Δημήτρης Λάγιος - Στίχοι Φώντας Λάδης, από την Συλλογή 3. Επιμέλεια ορχήστρας Δημήτρης Παπαγγελίδης. Στην Συλλογή 3 περιέχονται 21 σχετικά άγνωστα τραγούδια σημαντικών δημιουργών, όπως για παράδειγμα ο Μάνος Λοΐζος, ο Δημήτρης Λάγιος, ο Μάνος Ελευθερίου αλλά κι από τους ενεργούς ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο Ανδρέας Πρέζας, ο Χρύσανθος Μουζακίτης

db-projekt – Demerol Flow, νέα κυκλοφορία

db-projekt – Demerol Flow, νέα κυκλοφορία

db projekt είναι το ηλεκτρονικό side project του Δημήτρη Μποτή (Magic de Spell) όπου συνεργάζεται με φίλους. Μας πρωτοσυστήθηκε τον Οκτώβρη του 2012 με το «Σύντροφέ μου» στην πρώτη συλλογή της ΤΕΚ «Μέρες από Ατσάλι» ενώ συμμετείχε και με το «Σιωπηλή Συνενοχή» στη δεύτερη συλλογή «…Δεν θα Πεθάνει μόνος, Τσάκισέ τον» (Ιανουάριος 2014).To πρώτο μέρος της νέας του παρουσίας είναι η συνεργασία του με

Σάββατο 24 Ιουλίου:

Σάββατο 24 Ιουλίου: "ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ" - σε μουσική ΛΙΝΟΥ ΚΟΚΟΤΟΥ και ποίηση ΦΩΝΤΑ ΛΑΔΗ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΓΚΡΑΒΑΣ, Ταϋγέτου 60 και Πασσώβ, Αθήνα | Σάββατο 24 Ιουλίου 2021, ώρα 8.30μ.μ.,"ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ" - σε μουσική ΛΙΝΟΥ ΚΟΚΟΤΟΥ και ποίηση ΦΩΝΤΑ ΛΑΔΗΈνα μεγάλο μουσικό πολυθέαμα για την ιστορία του Ελληνικού λαού με άξονα την Επανάσταση του 1821, θα παρουσιαστεί πρώτη φορά φέτος στο Δημοτικό Θέατρο της Γκράβας (Ταϋγέτου 60 και Πασσώβ), το Σάββατο 24 Ιουλίου, στις 8:30 το βράδι. Το

Γιάννης Μίχας Νεονάκης - Απόκρυψη  ευθυνών εν μέσω διχασμών

Γιάννης Μίχας Νεονάκης - Απόκρυψη ευθυνών εν μέσω διχασμών

2 χρόνια διακυβέρνησης της ναζιστικής συμμορίας της ΝΔ, της πιο επικίνδυνης κυβέρνησης απο την μεταπολίτευση ως τώρα, αφού φυσικά της έστρωσε το χαλί ο ΣΥΡΙΖΑ που διέσυρε την πραγματική έννοια της Αριστεράς στη συνείδηση του κόσμου.2 χρόνια διακυβέρνησης μιας κάστας πολιτικών φερέφωνων του Κεφαλαίου, που επέστρεψε να συνεχίσει ό,τι διεκόπη από τον ΣΥΡΙΖΑ μιας και το αστικό κράτος έχει συνέχεια,

Δημόσια επιστολή προς τους καλλιτέχνες από την ανοιχτή Πρωτοβουλία κατοίκων Βύρωνα: Θέατρα Βράχων χωρίς τον Λόφο Κοπανά δεν μπορούν να υπάρξουν

Δημόσια επιστολή προς τους καλλιτέχνες από την ανοιχτή Πρωτοβουλία κατοίκων Βύρωνα: Θέατρα Βράχων χωρίς τον Λόφο Κοπανά δεν μπορούν να υπάρξουν

Φίλες και φίλοι: Σας στέλνουμε τη συγκεκριμένη επιστολή, γιατί θεωρούμε πως η ευαισθησία των καλλιτεχνών μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην οριστική κατοχύρωση των θεάτρων Βράχων στο δημόσιο και στους δήμους. Δημόσιες τοποθετήσεις με στόχο τη μη παραχώρησή τους στους ιδιώτες, έχουν τη δύναμη αφενός να ευαισθητοποιήσουν και να κινητοποιήσουν την κοινωνία για την υπεράσπιση των χώρων

Υπεραστικοί: Συλλογή τραγουδιών με τον τίτλο

Υπεραστικοί: Συλλογή τραγουδιών με τον τίτλο "Προκήρυξη"

Με συλλογική δουλειά και με μεράκι ετοιμάσαμε τον πρώτο μας δίσκο (cd) με τον τίτλο "Προκήρυξη". Περιλαμβάνει τα τραγούδια που δημοσιεύσαμε κατά την περίοδο 2010-2014. Το cd με το βιβλιαράκι που το συνοδεύει δεν προορίζονται για εμπορική χρήση, και θα κυκλοφορούν με ελεύθερη συνεισφορά. Πέραν των συναυλιών μας, στις οποίες θα διαθέτουμε οι ίδιοι την "Προκήρυξη", επιδίωξή μας είναι να

Υπεραστικοί & Αντώνης Σιδερίδης:

Υπεραστικοί & Αντώνης Σιδερίδης: "Οι πορφυρογέννητοι"

Οι πορφυρογέννητοι Μέσα στο άγριο χάραμα, θεέ μου, τι καψόνι, σαν ο πορφυρογέννητος κοιτάζει απ’ το μπαλκόνι, το Μπάντεν-Μπάντεν δεν θωρεί μήτε και το Παρίσι, το μαύρο τούτο ριζικό ποιός να το τραγουδήσει. Δεν βλέπει Μέλανα Δρυμό και Βυρτεμβέργη-Βάδη, την “Aston Martin” που ζητά, δεν βρίσκει στο σκοτάδι. «Ωρέ, που ξύπνησα, mon Dieu, τι βάσανο με βρήκε», στο Κολωνάκι, κάθιδρος στο ρετιρέ

ΜΙΘΡΙΔΑΤΗΣ - GUEST @ ΒΟΥΤΗΓΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ [ERT Open - 02/06/21]

ΜΙΘΡΙΔΑΤΗΣ - GUEST @ ΒΟΥΤΗΓΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ [ERT Open - 02/06/21]

Συνέντευξη του Μιθριδάτη στην εκπομπή "Βουτηγμένοι στον βούρκο" της ΕΡΤ Open:

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

«Η Μάχη του Αλγερίου» (La Battaglia Di Algeri, 1966)




Ως συμβολή στην προσπάθεια κατανόησης της αποτρόπαιας και καταδικαστέας δολοφονίας των 10 δημοσιογράφων της εβδομαδιαίας πολιτικής/σατιρικής εφημερίδας Charlie Hebdo στο Παρίσι από φανατικούς ισλαμιστές, αναρτούμε ένα αφιέρωμα στην υπέροχη ταινία του Gillo Pontekorvo, "η μάχη του Αλγερίου".

Redflecteur

Όποιος αποικιοκράτης/κατακτητής βρίσκεται στη γη κάποιου άλλου εφαρμόζοντας κάτω από τον έλεγχο του στρατού το ειδικό νομικό καθεστώς γνωστό και ως «Κώδικας των Ιθαγενών» (Code d’ Indigénat), που μεταβάλλει τους πολίτες σε υπηκόους λεηλατώντας τον πλούτο, τα δικαιώματα, τη γλώσσα, την κουλτούρα και την ιστορία μέσω διώξεων, φυλακίσεων, μαζικών δολοφονιών και πογκρόμ, μπορεί να ρίξει μια ματιά στη «Μάχη του Αλγερίου» για να δει τι τον περιμένει…

Αυτό ακριβώς είναι η «Μάχη του Αλγερίου», μια ταινία με άμεση τη σχέση μεταξύ τέχνης και πολιτικής, ένα αριστουργηματικό αντιαποικιοκρατικό ασπρόμαυρο φιλμ (ιταλοαλγερινής παραγωγής) για την αλγερινή επανάσταση, του ιταλού κινηματογραφιστή Τζίλο Ποντεκόρβο και του φωτογράφου Μαρτσέλο Γκάτι. Η ταινία είναι γυρισμένη στα πραγματικά πεδία των μαχών (στα σοκάκια και τις συγκοινωνούσες ταράτσες του Καζμπάχ) και βασισμένη στο βιβλίο του Σααντί Γιασίφ «Αναμνήσεις από τη Μάχη του Αλγερίου». Ο Γιασίφ είχε συλληφθεί το 1957 και καταδικαστεί σε θάνατο, αλλά η ποινή δεν πρόλαβε να εκτελεστεί. Αμέσως μετά την απελευθέρωση (1962) έγινε μέλος της πρώτης μεταπελευθερωτικής κυβέρνησης, η οποία και αποφάσισε να γυριστεί μια ταινία με το θέμα του βιβλίου.

Ο Ποντεκόρβο βρήκε στήριξη και χρηματοδότηση από τον πρώτο πρόεδρο της ανεξάρτητης πια Αλγερίας, Μπεν Μπελά, ο οποίος όμως είχε αρχικά εκφράσει επιφυλάξεις: «Στην αρχή θεώρησα ότι μια τέτοια ταινία θα ήταν σπατάλη, μιας και ήμασταν φτωχή χώρα. Ο Γιασίφ ωστόσο μού είπε ότι ο αγώνας μας δεν ανήκει μόνο στον αλγερίνικο λαό, ανήκει σε όλους τους καταπιεσμένους του κόσμου, και δεν μπορούσαμε να τους προδώσουμε. Έτσι, καταφέραμε και βρήκαμε τα λεφτά για την ταινία».

Μόνο και μόνο για τη ρεαλιστικότατη και αληθοφανέστατη αναπαράσταση του συγκλονιστικού ανταρτοπόλεμου των εξεγερθέντων Αλγερινών, η «Μάχη» θεωρείται (και δικαίως) ένα από τα σημαντικότερα φιλμ του 20ού αιώνα. Ένας ανταρτοπόλεμος που ξεκινά την 1η Νοέμβρη του 1954 με την προκήρυξη-κάλεσμα του FLN (Απευθερωτικό Μέτωπο Αλγερίου) για ανεξαρτησία. Όταν το FLN σκοτώνει μερικούς αστυνομικούς, ο αρχηγός της αστυνομίας σε μια πράξη ωμής αντεκδίκησης τοποθετεί βόμβα σε μια αραβική συνοικία, με συνέπεια να χαθούν πολλοί άμαχοι. Ο χορός της απροκάλυπτης βίας έχει ήδη αρχίσει. Το FLN απαντά με τρεις γυναίκες καμικάζι να επιτίθενται σε δύο καφέ και στα γραφεία της Έιρ Φρανς, στην ευρωπαϊκή συνοικία του Αλγερίου.

Ένα ειδικό σώμα περίπου οκτώ χιλιάδων επίλεκτων ανδρών και γυναικών «χωρίς θεό και δίχως νόμο» βρίσκεται αντιμέτωπο με διακόσιες χιλιάδες γάλλους στρατιώτες, που επί εννέα ολόκληρους μήνες απαντούν με αιματοκύλισμα των φτωχογειτονιών της Κάσμπα (το «κάστρο» του FLN, στην πρωτεύουσα Αλγέρι) και προχωρούν σε θηριώδεις αιματοχυσίες, συλλήψεις, βασανισμούς, δολοφονίες και ισοπέδωση ολόκληρων συνοικιών. Και όλα αυτά στο όνομα της «καταπολέμησης της τρομοκρατίας». 

Με την απόφασή του να επιλέξει ερασιτέχνες άραβες ηθοποιούς και με την προσθήκη γυναικών (μιας και ήταν ζωτική και ουσιώδης η προσφορά τους στην ανεξαρτησία), αλλά και με ένα μόνο επαγγελματία ηθοποιό (κυρίως θεατρικό), τον Ζαν Μαρτίν (ενσάρκωσε τον συνταγματάρχη Mathieu), ο Ποντεκόρβο συνδυάζει εκπληκτικά δύο διαφορετικά είδη κινηματογράφου: το ντοκιμαντέρ και το κλασσικό σινεμά. Χαρακτηριστικό, μα και συνάμα οξύμωρο, είναι το σημείο της ταινίας όπου ο γάλλος συνταγματάρχης Ζαν Μαρτίν κραυγάζει προς την αντίπαλη πλευρά: «Πώς μπορείτε να μας αποκαλείτε “φασίστες”; Ήμασταν μέλη της αντίστασης, πολεμήσαμε το ναζισμό!..» μη μπορώντας να αντιληφθεί τι του καταμαρτυρεί η άλλη πλευρά, καθόσον οι μνήμες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν ακόμη νωπές…

Η καταιγιστική, θυελλώδης δυναμικότητα της ταινίας, με πλήρη εστίαση στην απροκάλυπτη ωμότητα της βίας και της καταστολής των γαλλικών στρατευμάτων, ενόχλησε τις γαλλικές κυβερνήσεις, οι οποίες και την είχαν απαγορεύσει ώς το 1971, ενώ η γαλλική κοινή γνώμη βρέθηκε μοιρασμένη στα δύο. Η πρώτη προβολή της στο Παρίσι (μια λογοκριμένη έκδοση που κατέβηκε αμέσως) σημαδεύτηκε από συγκρούσεις και διαδηλώσεις από ακροδεξιούς της OAS – Algerie (Οργάνωση Μυστικού Στρατού Αλγερίας) με την αστυνομία. Χαρακτηριστικό, δε, είναι ότι το φιλμ προβλήθηκε στη γαλλική τηλεόραση μόλις το 2004! Η ταινία δεν άφησε όμως «ασυγκίνητο» και το αμερικάνικο υπουργείο Εξωτερικών, καθώς το 2003 το Πεντάγωνο την πρόβαλε με αφορμή την εισβολή του αμερικανικού στρατού στο Ιράκ σε αξιωματικούς του Στρατού και ειδικούς επί πολεμικών θεμάτων υπό τον… ηχηρότατο τίτλο «Πώς να κερδίσετε τη μάχη κατά της τρομοκρατίας και να χάσετε τον πόλεμο των ιδεών», αναφέρουν οι «New York Times».

Τη μουσική της ταινίας έχει επιμεληθεί ο εκπληκτικός ιταλός συνθέτης Έννιο Μορικόνε. Ο Μορικόνε, συνδυάζοντας τον Μπαχ, τη μουσική των Βεδουίνων, τα εμβατήρια αλλά και την τζαζ του ’50, μεγαλουργεί συνθέτοντας ένα απο τα εξαιρετικότερα σάουντρακ ταινιών. Ακόμη και οι κραυγές των γυναικών, οι θρήνοι, οι ήχοι των πυρών και οι εκρήξεις των βομβών γίνονται μουσική, μια ριζοσπαστική μουσική. «Όλα ξεκίνησαν, όταν ο Gillo μού ζήτησε να γράψω τη μουσική για τη “Μάχη του Αλγερίου”» αναφέρει ο ίδιος. «Με εξέπληξε διότι ήμουν ακόμα νέος στο χώρο. Γνώριζα την προηγούμενη ταινία του, το “Kapo”, και το θεωρούσα εκπληκτικό φιλμ.

Τον ρώτησα ωστόσο γιατί διάλεξε εμένα. Με εξέπληξε για ακόμα μια φορά, διότι μου είπε πως είχε δει το “Για Μια Χούφτα Δολάρια ”, το δεύτερο γουέστερν του Λεόνε, του άρεσε πολύ η μουσική και έτσι αποφάσισε να μου προτείνει το σάουντρακ της “Μάχης”. Δέχτηκα, μιας και ήμουν σίγουρος πως θα γινόταν ένα καταπληκτικό φιλμ, αλλά και πως θα έκανα πολύ καλή δουλειά». «Και πράγματι» συνεχίζει «ήμουν πολύ περήφανος εκείνο τον καιρό — κι ακόμα είμαι. Από τη μια δεν ήθελα ο σκηνοθέτης να έχει να κάνει με τη μουσική της ταινίας, αλλά ο Gillo ήξερε, διαισθητικά, τη μορφή της μουσικής που χρειαζόταν η ταινία. 

Η φαντασία και οι γνώσεις του πάνω στη μουσική με βοήθησαν πολύ και στη “Μάχη” αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα φιλμ που κάναμε μαζί. Οι τέσσερις νότες που είχε στο μυαλό του για το βασικό μοτίβο ήταν πολύ απλές. Ήταν η βάση για όλη τη μουσική που συνέθεσα για την ταινία. Το σημαντικό είναι ότι αυτό το μικρό θέμα ήταν σε απόλυτη αρμονία με το προφίλ του αλγερινού λαού και, αν και ήταν μια δυτικής μορφής σύνθεση, είχε τις βάσεις της στην τοπική μουσική παράδοση. Στη σκηνή της σφαγής η μουσική είναι κατεξοχήν δική μου. Σ’ αυτό το σημείο δεν ήθελα ο Gillo να έχει καμία ανάμειξη. Ήθελα η μουσική να μην επηρεαστεί ούτε στο ελάχιστο από εκείνον. Είναι η ίδια μουσική που υπάρχει και στη σκηνή της σφαγής στην Κάσμπα αλλά και σε εκείνη της βομβιστικής επίθεσης στο μπαρ. Η πρώτη είναι μεγαλύτερης διάρκειας, αλλά το ίδιο συγκινητική. Ο Gillo έκλαψε όταν την ηχογραφούσαμε».



Στην ταινία απονεμήθηκε το «Χρυσό Λιοντάρι» και το Βραβείο των Κριτικών στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1966, ενώ ήταν υποψήφια και για τρία Οσκαρ: Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερου Σεναρίου και Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Σκηνοθεσία: Τζίλο Ποντεκόρβο Διεύθυνση Φωτογραφίας : Μαρτσέλο Γκάτι. Παίζουν: Μπραχίμ Χατζιάγκ, Ζαν Μαρτέν, Γιασέφ Σααντί Παραγωγή: ΑΛΓΕΡΙΑ/ΙΤΑΛΙΑ (1966).


 Το εγκώμιο όμως για την εκπληκτική δυναμική της «Μάχης» έπλεξε και μία από τις σημαντικότερες εγχώριες μορφές στον χώρο της κριτικής κινηματογράφου, ο Βασίλης Ραφαηλίδης, γράφοντας στην εφημερίδα «Το Βήμα» της 15ης Απριλίου 1975 τα εξής: «Ένας διπλός θρύλος συνοδεύει τούτη την ταινία, γυρισμένη το 1965 στο Αλγέρι την περίοδο που ο Μπουμεντιέν ανέτρεπε τον Μπεν Μπέλα χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, τα άρματα και τους στρατιώτες που είχαν παραχωρηθεί στον Ποντεκόρβο για τις ανάγκες του γυρίσματος, έτσι ώστε, για πρώτη φορά ίσως, ο κινηματογράφος να πάρει μέρος στο «φτιάξιμο» της ιστορίας περνώντας από τη φιξιόν κατευθείαν στην πράξη, προκαλώντας μ’ αυτόν τον τρόπο μια πολύ χαρακτηριστική σύγχυση στους κατοίκους που προς στιγμήν μπέρδεψαν το σινεμά με την πραγματικότητα: 

1) Ο Τζίλο Ποντεκόρβο είναι γιος του διάσημου ατομικού επιστήμονα που κατέφυγε στη Σοβιετική Ένωση αμέσως μετά τον πόλεμο, συναποκομίζοντας κάποια μυστικά. Ήταν φυσικό ο θρύλος του πατέρα να συνοδεύει και το γιο, πολύ περισσότερο όταν κι αυτός, όπως ο πατέρας, δεν έκρυβε τη μαρξιστική του τοποθέτηση. Ο Ποντεκόρβο, άνθρωπος κολοσσιαίας κουλτούρας, χρησιμοποιεί τον κινηματογράφο κατά κάποιον τρόπο σαν χόμπι ή μάλλον όταν νομίζει πως έχει να πει κάτι το πολύ σημαντικό. Όντας μαθητής και φίλος του Γιόρις Ίβενς γύρισε πολλά ντοκιμαντέρ — και μόνον τέσσερις ταινίες μεγάλου μήκους από τις οποίες το Καπό (1960) τον έκανε διεθνώς γνωστό. 

2) Η μάχη του Αλγερίου απέχει απ’ τα πραγματικά περιστατικά (στα οποία αναφέρεται) ελάχιστα χρόνια, γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στον τόπο όπου αναφέρεται η ιστορία, και χρησιμοποιεί ως κομπάρσους τους ανθρώπους που στον απελευθερωτικό πόλεμο του Αλγερίου ήταν οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της Ιστορίας.Αυτοί οι δύο παράγοντες (ο ένας υποκειμενικός και ο άλλος αντικειμενικός) σίγουρα έπαιξαν το ρόλο τους στη φήμη της ταινίας. Όμως, τούτη η φήμη δεν είναι αποκύημα της μυθοποιητικής φαντασίας μόνο: ο Ποντεκόρβο, ένας μανιακός περφεξιονίστας που δουλεύει χρόνια πάνω σ’ ένα σενάριο, είναι ένας δημιουργός με στιλ απολύτως προσωπικό. Αρνούμενος κατηγορηματικά τις ευκολίες του στούντιο, γυρίζει πάντα σε φυσικούς χώρους, στους οποίους, όμως, κάνει τόσες επεμβάσεις ώστε αυτοί να μεταλλάσσουν σ’ ένα πελώριο ντεκόρ. Έτσι, ο Ποντεκόρβο — ντοκιμαντερίστας βρίσκεται πάντα στο οικείο του περιβάλλον ελέγχοντας και την τελευταία του λεπτομέρεια, σαν να επρόκειτο για ένα στημένο ντεκόρ λίγων τετραγωνικών μέτρων.

Απ’ την άποψη της διευθέτησης του φυσικού χώρου "Η μάχη του Αλγερίου" είναι ένας σωστός άθλος: η πόλη του Αλγερίου μοιάζει να ‘χει αδειάσει από τους κατοίκους της και να ‘χει ξαναγεμίσει από τους ιδίους, αλλά αυτή τη φορά υπό την ιδιότητα των κομπάρσων που κινούνται στον φυσικό τους χώρο, ο οποίος έπαψε να ‘ναι “φυσικός” καθώς βάφτηκε, ανακαινίστηκε, ξηλώθηκε, γκρεμίστηκε και —προπαντός— φωτίστηκε σαν να ‘ταν μια κολοσσιαία σκηνή θεάτρου.Μέσα σ’ αυτόν το “ρετουσαρισμένο” πραγματικό χώρο τοποθετείται μια “ρετουσαριομένη” πραγματική ιστορία. Η ιστορία τής Κάσμπα (της παλιάς μουσουλμανικής συνοικίας της πόλης), που υπήρξε (κυριολεκτικά) η ακρόπολη της αλγερίνικης επανάστασης. 

Όπως και το ντεκόρ, η ιστορία είναι πραγματική αλλά ανασυνθεμένη απ’ τον γόνιμο σεναρίστα του Ποντεκόρβο, τον Φράνκο Σολίνας, με τρόπο ώστε το “ρετούς” να υπηρετεί τις ανάγκες του Ποντεκόρβο και όχι την αντικειμενικότητα της Ιστορίας — μια αντικειμενικότητα που δεν χάνεται, βέβαια, ως αίτημα αλλά και που δεν μπαίνει τροχοπέδη στην άποψη του Ποντεκόρβο γι’ αυτή την Ιστορία, που δεν είναι καθόλου επική.

Εν πάση περιπτώσει, πρόθεση του δεν είναι να κάνει ένα ιστορικό φρέσκο ή ένα έπος σε στιλ “Θωρηκτό Ποτέμκιν” ή ένα ανασυνθεμένο ντοκιμαντέρ, αλλά να ερμηνεύσει τη διαδικασία της γέννησης ενός ιδιόρρυθμου αντάρτικου, το οποίο ως τρόπος δράσης και ως νοοτροπία βρίσκονταν πάρα πολύ κοντά στις απόψεις του Φραντς Φανόν για το επαναστατικό δυναμικό των λούμπεν. Άλλωστε, ο Φανόν έγραψε το “Της γης οι κολασμένοι” με βάση τις εμπειρίες του απ’ την αλγερίνικη επανάσταση, της οποίας υπήρξε ο θεωρητικός.

Ένα τέτοιο αντάρτικο δε στηρίζεται στη “διαφώτιση” και συνεπώς στη “λογική” ένταξη, αλλά στην ενεργοποίηση των ενστίκτων του μίσους και της επιθετικότητας του καταπιεσμένου που εκρήγνυται κατά κύματα, άτακτα, αλλά με μια δύναμη σαρωτική. Είναι προφανές ότι μια τέτοια νοοτροπία θα ήταν εντελώς ακατάλληλη να υπαγορεύσει ένα επικό στιλ στον τομέα της αισθητικής, πράγμα που το γνώριζε άριστα ο Ποντεκόρβο. Γι’ αυτό, κοίταξε την Ιστορία μέσα απ’ τα μάτια εντελώς εξατομικευμένων ηρώων που μοιάζουν να βγαίνουν απ’ τη μάζα των κομπάρσων, να παίζουν το ρόλο τους και να ξαναχάνονται στην ίδια μάζα. Έτσι, η ατομική περίπτωση (π.χ. του κεντρικού ήρωα Αλή) παραπέμπει αυτόματα στη γενική που τη συμβολοποιεί και τη συγκεκριμενοποιεί.

Αυτή η σχέση του ήρωα με τη μάζα στην οποία οργανικά ανήκει, γίνεται φανερή και κατά την αντίστροφη φορά: οι κομπάρσοι χάνουν την ανωνυμία και το διακοσμητικό τους χαρακτήρα καθώς αποτελούν την «πηγή» από την οποία ξεκινάει και στην οποία καταλήγει ο εξατομικευόμενος ήρωας. Γι’ αυτό ακριβώς ο θεατής έχει την εντύπωση πως τα πλάνα που περιγράφουν τη δράση ενός συγκεκριμένου ήρωα είναι ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΑ μιας μάζας νοούμενης σαν ένα πολυκέφαλο πρόσωπο. Είναι φανερό, λοιπόν, πως οι κομπάρσοι αποτελούν ένα είδος χορού που άλλοτε σχολιάζει και παρακινεί σε δράση και άλλοτε δρα —ανάλογα με τις γρήγορες μεταπτώσεις— απ’ το γενικό στο ειδικό και αντίστροφα. Τούτες οι μεταπτώσεις, υπαγορευμένες απ’ την «ψυχολογική» ιδιομορφία της αλγερινής επανάστασης, δικαιολογούν τόσο τα απότομα ξεκινήματα και σταματήματα της δράσης όσο και την εκπληκτική τελευταία σκηνή στην οποία περιγράφεται το απροσδόκητο και εντελώς ξαφνικό (φαινομενικά) χύσιμο στους δρόμους ενός πλήθους έτοιμου να σαρώσει τους πάντες και τα πάντα ύστερα από δύο ολόκληρα χρόνια σχεδόν απόλυτης αδράνειας.

Η ταινία του Ποντεκόρβο δεν είναι μόνον η περιγραφή του πρώτου αντάρτικου των πόλεων. Είναι συγχρόνως και μια σοφή μαρξιστική μελέτη πάνω στο υποκείμενο της Ιστορίας, που είναι ταυτόχρονα και το αντικείμενο της: ο λαός φτιάχνει την Ιστορία για τον εαυτό του και όχι για τους αφεντάδες, τη φτιάχνει μόνος του και όχι διά εντολοδόχων. Βέβαια, έτσι γινόταν πάντα και ο Ποντεκόρβο δεν κομίζει γλαύκα εις Αθήνας.

Όμως, γνωρίζετε πολλούς κινηματογραφιστές που κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν ταυτόχρονα το υποκείμενο της ιστορίας και ως αντικείμενο της; Ο Ποντεκόρβο δεν απλοποιεί τη διαλεκτική για λόγους σκοπιμότητας και κατανοητότητας. Προτιμάει τη χεγκελιανή φόρμουλα “ταυτότητα της ταυτότητας και τη μη ταυτότητας” παρά την υπεραπλουστευμένη της μορφή “θέση-αντίθεση-σύνθεση” που προκάλεσε τόσες συγχύσεις και τόσες παρανοήσεις με την έννοια της χρονικής διαδοχής που προϋποθέτει. Στο χεγκελιανό σχήμα, κάτι “είναι και ταυτόχρονα παύει να είναι” την ίδια στιγμή, η κατάφαση εμπεριέχει την άρνηση της. Στο εκλαϊκευτικό σχήμα, η άρνηση έπεται χρονικά της κατάφασης και σ’ ένα τρίτο χρονικό στάδιο δημιουργεί μια νέα κατάφαση.

Ο Ποντεκόρβο είναι ένας πολύ μεγάλος διαλεκτικός, και η φήμη του κάθε άλλο παρά μύθος είναι. Ο Γαβράς και οι όμοιοι του, αν τον πρόσεχαν λιγάκι (και αν έπιαναν και κανένα βιβλίο στο χέρι τους), θα ντρέπονταν για ταινίες σαν την “Κατάσταση πολιορκίας” π.χ., με την οποία ο θεατής, αν βρει κάποιες ομοιότητες, θα πρέπει να τις θεωρήσει εντελώς τυχαίες».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου