Η
διασκευή του παραδοσιακού τραγουδιού της Θράκης "Το Μαργούδι κι ο
Αλεξανδρής" έγινε από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος
Μουσικής και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ) κατά τη
διάρκεια συμβολικού αποκλεισμού του ιδρύματος που πραγματοποίησαν σήμερα
ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το όργιο αστυνομικής βίας στην πρυτανεία
του ΑΠΘ. Πολλά συγχαρητήρια από εμάς! Οι φοιτητές θα νικήσουν! Πάντα τέτοια! #ΜένουμεΕνεργοί#WeSpeakNow
Η φοιτήτρια κι ο φοιτητής Μπαίνουν στη Σχολή κρυφά κρυφά Μπαίνουν στη Σχολή στα φανερά Τσ’είδε ο Πρύτανης κι αγανακτεί Τσ’είδε ο Πρύτανης κι αγανακτεί Πίσω από τα ΜΑΤ πάει να κρυφτεί Πίσω από τα ΜΑΤ πάει να κρυφτεί
«Στο ‘πα φοιτητούδι να μην μπεις Στο ‘πα φοιτητούδι να μην μπεις Τις σχολές ελέγχουμε εμείς Τις σχολές ελέγχουμε εμείς» Άμα θέλεις μπάτσε δείρε με Άμα θέλεις μπάτσε δείρε με Πάλι εγώ θα μπαίνω στη σχολή Δεν φοβάμαι την καταστολή
ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ:«Να λες ηθελημένα ψέματα ενώ πιστεύεις ειλικρινά ότι είναι αλήθεια, να ξεχνάς όλα τα γεγονότα που έχουν γίνει ενοχλητικά και, όταν χρειάζεται, να τα ανασύρεις από τη λήθη μόνο για το χρονικό διάστημα που πρέπει». ΤΖΟΡΤΖ ΟΡΓΟΥΕΛ, 1984
Μετά από 3 εβδομάδες εκκωφαντικής κυβερνητικής σιωπής, μόλις χθες, γίναμε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής ομοβροντίας: ηθοποιός και σκηνοθέτης με άμεση πρόσβαση στον Πρωθυπουργό παρουσιάστηκε στην τηλεοπτική εκπομπή από όπου ξεκίνησε το κύμα των ΕΠΩΝΥΜΩΝ καταγγελιών στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να δηλώσει την συμπαράστασή του στα θύματα και, τέλος, ως αποκορύφωμα, η Υπουργός Πολιτισμού παρέθεσε (στην εποχή του πολυδιαφημισμένου διαδικτυακού πολιτισμού) συνέντευξη τύπου με πρωτοφανώς κάκιστα τεχνικά μέσα και χρήση υποβολέα (που ακούστηκε καθαρότατα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης).
Το βάθος της υποκριτικής τέχνης ή πως να πείσεις κάποι@ πως δεν είσαι ελέφαντας και να σε πιστέψει. Την υπουργό πολιτισμού πως δεν είσαι παιδεραστής εν προκειμένω. Τα έργα και οι ημέρες σας ως υπουργός πολιτισμού έχουν δείξει την αγάπη σας για το θέατρο, τ@ ανθρώπ@ που εργάζονται σε αυτό και τ@ καλλιτέχν@ εν γένει.
Είναι γνωστό τοις πάσι πως μας έχετε του πεταματού. Πως είμαστε τα παλιόπαιδα που αφού έχουμε ένα σανίδι να ανέβουμε και να βγάλουμε το άχτι μας θα πρέπει να λέμε ευχαριστώ και να μην μιλάμε. Πως είμαστε βραχνάς για την οικονομία της χώρας εξαιτίας των αναστολών και των επιδομάτων. Των επιδομάτων που έρχονται όποτε να ναι και όπως να ναι. Να μην μιλάμε γιατί θα στιγματιστούμε. Γιατί θα χάσουμε την δουλίτσα μας. Γιατί δεν θα πάρουμε το επιδοματάκι μας. Να κάνουμε τ@ ανήξερ@. Όπως κάνετε αυτή την στιγμή εσείς. Όχι μόνο κάνετε την ανήξερη αλλά μας προσβάλλετε λέγοντας πως σας εξαπάτησε με βαθιά υποκριτική τέχνη ο Δημήτρης Λιγνάδης.
Έκλασε ο Ολίβιε και βγήκε ο Λιγνάδης. Προσβάλλετε την τέχνη μας, με άθλιο και γραφικό τρόπο, για να την βγάλετε καθαρή. Εσείς, η κυβέρνηση σας και όποιο άλλο κάθαρμα που θέλετε να γλιτώσετε. Στο όνομα του ξεπλύματος σας προσβάλλετε έναν ολόκληρο κλάδο. Έναν κλάδο που περνάει τα πάνδεινα και έχει ακούσει τα εξ αμάξης. Από ανθρώπους σαν και σας.
Τα κάνετε χάλια στην Ακρόπολη μας την είπατε κι από πάνω. Είστε άφαντη τις τελευταίες βδομάδες και έχετε το θράσος να εμφανίζεστε και να κάνετε την ανήξερη. Την ανήξερη και το θύμα. Το θύμα ενός επαγγελματία ηθοποιού. Το θύμα ενός επαγγελματία ψεύτη. Το θύμα ενός επαγγελματία υποκριτή. Άλλο ένα θύμα του Δημήτρη Λιγνάδη. Προσβάλλετε και τα θύματα με την κατάπτυστη δήλωση σας. Μήπως θέλετε συμπαράσταση; Μήπως θέλει ο Κυριάκος; Ήταν και εξόριστος. Μην το ξεχνάμε. Είναι πολλά τα τραύματα. Μια εμπαθής ψεύτρα. Αυτό είστε κυρία Μενδώνη.
Ας πάρουν όμως οι αστικές ευγένειες τον μεγάλο περίπατο και να μιλάμε καλύτερα στον ενικό. Ο Άδωνις θα είναι περήφανος. Κέρδισες επάξια την θέση σου στο πάνθεον των πολιτικάντηδων. Αλλά δυστυχώς για σένα θα πρέπει να αποχωρήσεις. Δεν είναι αναφαίρετο δικαίωμα σου να είσαι υπουργός πολιτισμού. Λίνα Μενδώνη παραιτήσου. Φεύγοντας να θυμηθείς να πάρεις και τον πρωθυπουργό σου μαζί, γιατί είστε εξίσου συνένοχοι. Οι αγώνες και οι μαζικές κινητοποιήσεις θα συνεχίζονται. Σκηνή μας θα κάνουμε τους δρόμους.
Δεν πρόκειται για σύμπτωση: Η μέρα και ώρα που επέλεξε η κυβέρνηση της ΝΔ να φέρει στη Βουλή το άρθρο 8 συμπίπτει με την έξαρση της πανδημίας, στο όνομα της οποίας απαγορεύονται οι δημόσιες συναθροίσεις (και φυσικά και οι κινητοποιήσεις), και το σφοδρό κύμα κακοκαιρίας το οποίο τους "έκατσε δώρο" καθώς απέφυγαν προς ώρας τις ενοχλητικές φωνές των σωματείων που έχουν καταδικάσει το εκτρωματικό ν/σ.
Συμπίπτει όμως με την μέρα κατά την οποία, σε μια άλλη χώρα μέλος της Ε.Ε., στην Ισπανία, με βάση τον ίδιο νόμο "περι υποκίνησης σε βία ή μίσος", συνελήφθη ο καλλιτέχνης της ραπ Pablo Hasel, προκειμένου να εκτίσει ποινή φυλάκισης 9 μηνών. Η συγκεκριμένη εξέλιξη διαψεύδει πανηγυρικά την κυβέρνηση της ΝΔ που ισχυρίζεται πως ο νόμος "δεν στοχεύει να φιμώσει αλλά αντίθετα να θωρακίσει" την ελευθερία έκφρασης. Εάν δεν αντιδράσουμε θα έρθει και η σειρά μας.
Απαιτούμε την άμεση απελευθέρωση του Pablo Hasel και την άρση των κατηγοριών εναντίον του. Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει τώρα το εκτρωματικό άρθρο 8 του νόμου Λιβάνιου και να καταργηθεί συνολικά το πλαίσιο που επιβάλλει λογοκρισία στην Τέχνη. Απαιτούμε την συνολική κατάργηση του τρομονόμου και όλου του "αντιτρομοκρατικού" νομοθετικού πλαισίου στοχοποιεί το δικαίωμα του λαού να αγωνίζεται ενάντια στην πολιτική Ε.Ε. και κυβερνήσεων.
Αφουγκραζόμεν@ τις καταιγιστικές εξελίξεις που διαδραματίζονται στον χώρο του Πολιτισμού και πιο συγκεκριμένα στο θέατρο τις τρεις τελευταίες εβδομάδες, διαπιστώνουμε πως επανέρχεται -δριμύτερα από ποτέ ίσως- το αιώνιο ερώτημα: Σκοτάδι ή φως; Οι σοβαρότατες καταγγελίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και αφορούν σε περιστατικά άσκησης σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής βίας και παρενόχλησης, μήπως φανερώνουν ότι ο κλάδος του πολιτισμού είναι βουτηγμένος στην εκμετάλλευση, την παραβατική συμπεριφορά, το ψέμα, τη συγκάλυψη, την ανθρωποφαγία και τον ανταγωνισμό;
Ταϊσμένοι καναλάρχες, εργολάβοι, κλινικάρχες
εις του έθνους την υγειά παίρνουν όλο τον παρά.
Μπουρζουάδες πέντε αστέρων, γης, υδάτων και αιθέρων,
σε ’χουνε στην προσοχή, να σου λεν’ την προσευχή.
«Σκλάβε ημών, ο εν τη μαύρη γη,
αγιασθήτω ο φόβος σου, ελθέτω η σιωπή σου,
γενηθήτω η υποταγή σου επί της μαύρης τούτης γης.
Το κέρδος ημών το επιούσιο, δος ημίν και σήμερον – το κέρδος.
Ανοίγουμε τα σύνορα στον τουρισμό. Οι μηχανές δεν θα σταματήσουν.
Τράβα για δουλειά. Δείξε τα χαρτιά σου στον έλεγχο.
Στριμώξου σε τρένα και λεωφορεία.
Στοιβάξου σε εργοστάσια, σε γραφεία, σε αποθήκες και υπόγεια. Μπες στη θήκη σου.
Ρίζωσε στα γκισέ και στις ταμειακές μηχανές. Μοίρασε εμπορεύματα σπίτι το σπίτι, πόρτα την πόρτα.
Θύμα της πανδημίας αν πέσεις, εσύ θα φταις.
Μείνε ασφαλής. Κάνε πως ζεις στα 60 τετραγωνικά σου.
Άσε την προστασία της ζωής και της δημόσιας υγείας στα χέρια μας.
Στα χέρια της κυβέρνησής μας.
…Και στις 18:00, μέτρα τους νεκρούς σου. Ατομική σου η ευθύνη».
Με παπάδες, θυμιατήρια, να χωνεύουν τα χατίρια
γενικοί διευθυντές, μέτοχοι, επενδυτές.
Κομματάρχες δίχως μπόι και πρωθυπουργοί με σόι,
υπουργίσκοι με λειρί να σου σφίγγουν το λουρί,
το ’να χέρι νίβει τ’ άλλο, στο κεφάλαιο το ρεγάλο.
«Δούλεψε από το σπίτι. Αν δεν έχεις δουλειά και εισόδημα, εσύ φταις.
Στοίβαξε τα παιδιά σου σε αίθουσες των 25. Ο ιός δεν κολλάει εκεί – και οι άδειες ειδικού σκοπού κοστίζουν.
Τελικά, κολλάει. Κράτα τα παιδιά στο σπίτι να τηλε-εκπαιδευτούν, αν έχεις τα μέσα.
Πάρε τον μισθό πείνας ή το επίδομά σου, και άκου:
σχεδιάζουμε καθιέρωση 10ωρης εργασίας,
μείωση του μέσου μισθού,
περιορισμό του απεργιακού δικαιώματος και της συνδικαλιστικής δράσης.
Μείνε ασφαλής. Κάνε πως ζεις στα 60 τετραγωνικά σου.
Άσε την προστασία της ζωής και της δημόσιας υγείας στα χέρια της κυβέρνησής μας.
…Και στις 18:00, μέτρα τους νεκρούς σου. Ατομική σου η ευθύνη».
Στου φαρμάκου το παζάρι οι βιομήχανοι με χάρη,
Όμιλοι κι Ιδρύματα, σκέρτσα και κουνήματα.
Και στου κέρδους το σφαγείο -των αρίστων το σχολείο-
φαλιμέντου η γιορτή πως θ’ ανέβει η μετοχή.
Μες σε τούτα τα σκοτάδια του λαού η ζωή στα ζάρια.
«Σκλάβε ημών, ο εν τη μαύρη γη,
αγιασθήτω ο φόβος σου, ελθέτω η σιωπή σου,
γενηθήτω η υποταγή σου επί της μαύρης τούτης γης.
Το κέρδος ημών το επιούσιο δος ημίν και σήμερον – το κέρδος.
Τι θες; Μόνιμες προσλήψεις; Δωρεάν τεστ; Περισσότερες ΜΕΘ; Κοστίζουν.
Επίταξη του ιδιωτικού τομέα της Υγείας; Έγκλημα καθοσιώσεως.
Ανθρωποφύλακες χρειαζόμαστε, να προστατεύουν εσένα από τον ανεύθυνο εαυτό σου.
Αποφασίζομεν και διατάσσομεν:
απαγόρευση κάθε συγκέντρωσης άνω των τριών ατόμων σε όλη τη χώρα. Δεν θα γεμίσει ο τόπος “τρωκτικά και κατσαρίδες”.
Μείνε ασφαλής. Κάνε πως ζεις στα 60 τετραγωνικά σου.
Άσε την προστασία της ζωής και της δημόσιας υγείας στα χέρια της κυβέρνησής μας.
…Και στις 18:00, μέτρα τους νεκρούς σου. Ατομική σου η ευθύνη.
Τράβα για δουλειά.
Οι μηχανές δεν θα σταματήσουν. Με όποιο κόστος…
Καθαγιασμένη η θέλησή μας από το μονοπώλιο της βίας.
Λέγε το: αστικό κράτος, το κράτος μας».
Μες στο ζόρι, μες στον βρόχο, μια στρατιά χωρίς τον στόχο,
ύδωρ τής ζητούν και γη, μα δεν καίει την προσευχή.
Άιντε σήκω, μωρέ,
δεν το βλέπεις, μωρέ;
Η ζωή μας δεν μετρά,
μπρος στο κέρδος που γεννά.
Απ’ τα χέρια μας θα βρει
η ζωή απαντοχή.
Σε μια εργατική συγκέντρωση δολοφονείται ένας συνδικαλιστής και η
αστυνομία (για να του φορτώσει το έγκλημα;) συλλαμβάνει τον Σοφιανό,
έναν άνθρωπο του υποκόσμου και πρώην συνεργάτη της.
Όταν τον επισκέπτεται στην φυλακή ο Κριεζής, βουλευτής του
συντηρητικού κόμματος (στον οποίο ο αδελφός του Σοφιανού εργάζεται ως
σωφέρ), ο Σοφιανός αιχμαλωτίζει στο κελί του τον Κριεζή με την απειλή
όπλου.
Καμία σκέψη για λογοκρισία και εφαρμογή του «τρομονόμου» στην Τέχνη μας!
Αυτές τις μέρες συζητιέται στη Βουλή και ψηφίζεται στις 11 Φεβρουαρίου, νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της τροποποιημένης Ευρωπαϊκής οδηγίας για την παροχή υπηρεσιών στο οπτικοακουστικό τομέα («ν/σ Λιβάνιου», πρώην «Πέτσα»).
Στο νομοσχέδιο αυτό (άρθρο 8) εμπεριέχεται και εμπλουτίζεται ο ευρωπαϊκός τρομονόμος (άρθρα 187α, 187β – κυρώθηκε στη Βουλή το 2019). Με βάση το άρθρο 8 απαγορεύεται οποιοδήποτε υλικό που ανεβαίνει στο διαδίκτυο από δημιουργό - καλλιτέχνη ή ακόμα και από οποιοδήποτε χρήστη «να εμπεριέχει υποκίνηση σε βία ή μίσος & δημόσια πρόσκληση σε τρομοκρατικό έγκλημα».
Η πραγματικότητα για την εφαρμογή του τρομονόμου και στην τέχνη δεν παίρνει παρερμηνείες
Στην Ισπανία με βάση αντίστοιχη νομοθεσία, έχουν γίνει 76 διώξεις (πολλές από αυτές αφορούν καλλιτέχνες). Σε αρκετούς έχουν αποδοθεί ποινές φυλάκισης. Στίχοι τραγουδιού που λένε «Δεν θα καταφέρουν να με λυγίσουν» απέναντι στις ειδικές δυνάμεις, θεωρούνται έως και «ωραιοποίηση της τρομοκρατίας»!!
Στη Γερμανία από το 2019 και έπειτα, μουσικοί, συγγραφείς, εικαστικοί, ακαδημαϊκοί έχουν διωχθεί με βάση τον τρομονόμο, γιατί μέσα από το έργο τους κάνουν κριτική ενάντια στην πολιτική του Ισραήλ απέναντι στους παλαιστίνιους!! Ο τρομονόμος υιοθετήθηκε στη χώρα μας και μέσα στον νέο ποινικό κώδικα (που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ και διατηρεί η ΝΔ) και δίνει ποινές φυλάκισης από 3 σε 5 χρόνια για «δημόσια απειλή» μέσω διαδικτύου.
Την ίδια στιγμή ο τρομονόμος αναφέρει γενικόλογα «αδικήματα γενικής διακινδύνευσης», «κατά της κοινής ειρήνης». Αποδεικνύεται πως το γενικότερο κυβερνητικό έργο έντασης τους αυταρχισμού και της καταστολής τους αφορά όλους, το ίδιο το ίδιο το λαϊκό κίνημα, τους φοιτητές, το καλλιτεχνικό έργο, τους ίδιους τους καλλιτέχνες! Με βάση το «νομοσχέδιο Λιβάνιου» πρώην «Πέτσα», το υλικό που αναρτάται στο διαδίκτυο όχι απλά θα λογοκρίνεται, θα «κατεβαίνει», αλλά ο δημιουργός του, ο χρήστης θα διώκεται ποινικά. Να αποσυρθεί άμεσα το απαράδεκτο άρθρο 8 του ''νομοσχέδιου Λιβάνιου'' πρώην «Πέτσα»!
Μένουμε Ενεργοί: Λάβαμε και κοινοποιούμε το παρακάτω πολύ όμορφο βίντεο από μια πρωτοβουλία σπουδαστών/τριών καλλιτεχνικών σχολών. Στηρίζουμε το αίτημά τους απέναντι στην κρατική διαχείριση της πανδημίας που θεωρεί τη λειτουργία των χώρων τέχνης και πολιτισμού ως "πολυτέλεια" και δεν εξετάζει καν τη λειτουργία τους υπό αυστηρούς υγειονομικούς όρους. Ειδικά οι νέοι/ες καλλιτέχνες συνειδητοποιούν με ταχύτατους ρυθμούς ότι οι συλλογικοί αγώνες είναι η μόνη λύση και στην πανδημία αλλά θα είναι και μετά απ' αυτήν.
"Σπουδαστές/ριες κρατικών και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σχολών όλης της χώρας συγκεντρωθήκαμε, συνομιλήσαμε και συνδημιουργήσαμε αυτό το βίντεο. Γιατί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι κοινό. Η τηλεκπαίδευση όχι μόνο δεν αντικαθιστά, αλλά υποβαθμίζει την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Διεκδικούμε το αυτονόητο δικαίωμά μας σε δια ζώσης μαθήματα. Θέλουμε ανοιχτές με όλα τα απαραίτητα μέτρα σχολές".
Η δημόσια δήλωση της αθλήτριας
Σοφίας Μπεκατώρου αρκούσε προκειμένου να ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας»
σχετικά με τα περιστατικά σεξουαλικών παρενοχλήσεων και
(αποπειρών) βιασμού που αποσιωπούνται και στον χώρο του αθλητισμού.
23 χρόνια μετά το γεγονός, η Ολυμπιονίκης κατήγγειλε δημόσια έναν
παράγοντα της Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας για σεξουαλική κακοποίηση σε
δωμάτιο ξενοδοχείου κατά τη διάρκεια επαγγελματικού ταξιδιού.
Η ίδια επέλεξε να μοιραστεί
δημόσια την τραυματική της εμπειρία, προκειμένου να γνωστοποιηθεί το
γεγονός και τελικά η μαρτυρία της ενδυνάμωσε και άλλες γυναίκες που
έχουν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις. Σε μια ψύχραιμη και
ολοκληρωμένη τοποθέτηση, η Μπεκατώρου τονίζει την απουσία συναίνεσης
καθ’ όλη την διάρκεια της πράξης, υπογραμμίζοντας τον ψυχολογικό
εκβιασμό και την χειριστική συμπεριφορά του κακοποιητή της. Έτσι άλλες
τέσσερις πρώην αθλήτριες έσπασαν την σιωπή τους, συγκεκριμένα η πρώην
διεθνής πολίστρια και πρωταθλήτρια του τριάθλου Μάνια Μπίκοφ και η
κολυμβήτρια Ραμπέα Ιατρίδου, κατήγγειλαν ότι υπέστησαν σεξουαλική
παρενόχληση από γιατρούς σε ανάρτησή τους στο facebook. Στο ίδιο κλίμα, η
αθλήτρια της Ιστιοπλοΐας, Μαρίνα Ψυχογιού καταγγέλλει την σεξουαλική
παρενόχληση από παράγοντα της Ομοσπονδίας και η αργυρή ολυμπιονίκης,
Νίκη Μπακογιάννη κατήγγειλε ότι είχε δεχτεί παρενόχληση – ανήθικη
πρόταση από παράγοντα του ΣΕΓΑΣ όταν εκείνη ήταν 29 ετών.