της Νατάσας Κεφαλληνού
Παρακάτω θα προσπαθήσουμε να
σκιαγραφήσουμε την ιστορία του «αντάρτικου τραγουδιού» που εμφανίστηκε
την περίοδο της Κατοχής. Πρόκειται για καλλιτεχνική δημιουργία που
κάλυψε τις ανάγκες του απελευθερωτικού αγώνα, εξέφρασε τη λαϊκή
αντίσταση ενάντια στις κατοχικές δυνάμεις και παράλληλα αποτέλεσε το
ίδιο πράξη αντίστασης. Το δίπολο Κατοχή-Αντίσταση δημιούργησε νέες δυναμικές στην ελληνική κοινωνία. Η
πολιτική, εκείνη την εποχή, έπαψε να είναι αφηρημένο πάρεργο για
φιλόδοξους άνδρες ή για τη σπουδαγμένη διανόηση· έγινε για εκατομμύρια
ανθρώπους (άντρες και γυναίκες) ένα μέσο για την τελική λύτρωση από τα
αίτια και τις συνέπειες ενός κόσμου που επιδίδονταν στην καταστροφή και
την τρομοκρατία. Το εαμικό κίνημα αποτέλεσε μια από τις πιο
έντονες εκδηλώσεις ριζοσπαστικής ρήξης με τις καθιερωμένες πολιτικές
παραδόσεις, που ενέπνευσε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος μέσα και έξω από την
Ευρώπη.[i] Ο πολιτικο-κοινωνικός ριζοσπαστισμός που εκδηλώθηκε εντός του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ την περίοδο αυτή έψαχνε νέες «γλώσσες» για να εκφραστεί.
Σε αυτό το πλαίσιο διάφοροι έλληνες λόγιοι, συμμετέχοντες στην
Αντίσταση, έγραψαν τραγούδια για τα βιώματα της Κατοχής. Αυτές οι λόγιες
δημιουργίες, που τραγουδήθηκαν από τα χείλη των ανταρτών στα βουνά,
μαζί με τα τραγούδια που έφτιαξαν ανώνυμοι αγωνιστές συγκροτούν το «αντάρτικο τραγούδι».
Η καταστολή και οι διώξεις της Αριστεράς
και της εαμικής αντίστασης τα μετεμφυλιακά χρόνια σχεδόν αφάνισαν αυτό
το είδος λαϊκής δημιουργίας.[ii]
Η προφορική διάδοσή τους, μεταξύ των κύκλων της Αριστεράς, ήταν ο
παράγοντας που έπαιξε κυρίαρχο ρόλο στη διάσωση των αντάρτικων. Η
καταγραφή τους σε συλλογές, που ήταν έργο αντιστασιακών, άρχισε να
καρποφορεί από τη μεταπολίτευση, στοχεύοντας στη διάσωση τους από την
ιστορική λήθη.
Αντάρτικα τραγούδια, συντροφιά στο βουνό
Το «αντάρτικα τραγούδια» συντρόφευαν διάφορες φάσεις της ζωής των ανταρτών:
Τις ώρες που διασκέδαζαν με τους χωρικούς στα λημέρια και τα χωριά,
στην αναμονή, την προετοιμασία, την ανάπαυση. Αποτέλεσαν έναν τρόπο
ενθάρρυνσης και ψυχαγωγίας, που έκανε πιο ευχάριστη τη δύσκολη και
γεμάτη κακουχίες ζωή στο βουνό. Η είσοδος στα χωριά, που
εγκαινιάστηκε από τον Άρη Βελουχιώτη και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην
πολιτική διάδοση του ΕΑΜ και την τροφοδότηση του ΕΛΑΣ, συνδέθηκε με τα
«αντάρτικα». Το μοτίβο ήταν επαναλαμβανόμενο: Οι ελασίτες
έμπαιναν στα χωριά τραγουδώντας, κάνοντας με αυτό τον τρόπο εντυπωσιακή
εμφάνιση. Ο Άρης ασπάζονταν το χέρι του παπά και συνήθως του
γεροντότερου του χωριού. Συστηνόταν ως ταγματάρχης του πυροβολικού και
παρακαλούσε τον πρόεδρο να του επιτρέψει να μιλήσει. Εξηγούσε τους
στόχους του ΕΑΜ και καλούσε τον λαό να παλέψει μαζί του, χωρίς να
αποσιωπά τους κόπους και τις θυσίες που απαιτούσε μια τέτοια απόφαση.
Κωδωνοκρουσίες, εθνικός ύμνος και εκρήξεις ενθουσιασμού έκλειναν τη
σύναξη.[iii]
Η αγωνίστρια του ΕΛΑΣ, Ολ. Παπαδούκα, σε υπαίθρια συναυλία |
Σημαντικό ρόλο σε όλο αυτό το
«τελετουργικό» έπαιζαν τα «αντάρτικα», καθώς συμπύκνωναν σε μια
συμβολική γλώσσα την αναγκαιότητα του αγώνα: «Εξέφραζαν τους σκοπούς και
τα ιδανικά του, δικαίωναν τις θυσίες του, εξυμνούσαν τις γενναίες
πράξεις, παρότρυναν τους ανθρώπους να συμμετάσχουν σε αυτόν».[iv]
Ενέπνεαν τους ανθρώπους να στρατευτούν σε ένα αγώνα με συλλογικά
ιδανικά, ενώ αποτελούσαν μέσο έκφρασης και όσων δεν ήταν στα βουνά.
Κλεφτουριά, διεθνισμός και επικαιρότητα
Αρχικά, όταν ακόμα δεν
είχε τεθεί σε κίνηση η παραγωγή νέων τραγουδιών, οι αντάρτες κατέφευγαν
σε παλιά εμβατήρια όπως το «Θούριο» του Ρήγα, το «Μαύρη είναι η νύχτα
στα βουνά», σε κλέφτικα, δημοτικά, κάνοντας ορισμένες αλλαγές για να
ταιριάζουν με τις καινούργιες περιστάσεις, αλλά και σε επιθεωρησιακά
τραγούδια που είχαν γραφτεί στην περίοδο του ελληνοϊταλικού πολέμου.[v]
Η καταφυγή στα κλέφτικα δεν είναι τυχαία, δείχνει την πρόθεση των
εξεγερμένων να συνδεθούν με μια προηγούμενη αγωνιστική παράδοση της
χώρας, με την κλεφτουριά. Η συσχέτιση των κλεφτών –που συνδύαζαν τις
ληστρικές εκστρατείες κατά των κοινωνικά προνομιούχων με τον αγώνα
ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και τα ντόπια όργανά της– με τους
αντάρτες όριζε τον τωρινό αγώνα ως συνέχεια του προηγούμενου και
αντανακλούσε τα εθνικά αλλά και κοινωνικά χαρακτηριστικά της αντίσταση.
Εκτός από την εγχώρια παράδοση οι αγωνιστές διασκεύασαν και διεθνή επαναστατικά τραγούδια, που τα προσάρμοζαν στο πνεύμα και το νόημα τους δικού τους αγώνα. Η «Μασσαλιώτιδα», το «Παιδιά σηκωθείτε να βγούμε στους δρόμου», η «Κατιούσα», το τραγούδι της Διεθνούς αποτελούν τέτοια παραδείγματα που έτυχαν ευρύτατης διάδοσης, καθώς ανταποκρίνονταν στα ιδανικά της Αντίστασης για παγκόσμια κοινωνική απελευθέρωση. Οι αντάρτες νοιώθοντας την ανάγκη να αναφερθούν σε επίκαιρα περιστατικά και να αποδώσουν την ατμόσφαιρα μέσα στην οποία ζούσαν οι ίδιοι αλλά και ο λαός, έφτιαχναν και νέα τραγούδια, συνδυάζοντας δικούς τους στίχους πάνω σε γνωστούς σκοπούς παλιών και ξένων τραγουδιών. Η μάχη του Μικρού Χωριού το 1942 γέννησε το τραγούδι του Άρη:
Εκτός από την εγχώρια παράδοση οι αγωνιστές διασκεύασαν και διεθνή επαναστατικά τραγούδια, που τα προσάρμοζαν στο πνεύμα και το νόημα τους δικού τους αγώνα. Η «Μασσαλιώτιδα», το «Παιδιά σηκωθείτε να βγούμε στους δρόμου», η «Κατιούσα», το τραγούδι της Διεθνούς αποτελούν τέτοια παραδείγματα που έτυχαν ευρύτατης διάδοσης, καθώς ανταποκρίνονταν στα ιδανικά της Αντίστασης για παγκόσμια κοινωνική απελευθέρωση. Οι αντάρτες νοιώθοντας την ανάγκη να αναφερθούν σε επίκαιρα περιστατικά και να αποδώσουν την ατμόσφαιρα μέσα στην οποία ζούσαν οι ίδιοι αλλά και ο λαός, έφτιαχναν και νέα τραγούδια, συνδυάζοντας δικούς τους στίχους πάνω σε γνωστούς σκοπούς παλιών και ξένων τραγουδιών. Η μάχη του Μικρού Χωριού το 1942 γέννησε το τραγούδι του Άρη:
«Βαριά στενάζουν τα βουνά
Κι ο ήλιος σκοτεινιάζει
Το δόλιο το Μικρό Χωριό
Και πάλι ανταριάζει
Λαμποκοπούν χρυσά σπαθιά
πέφτουν ντουφέκια ανάρια
ο Άρης κάνει πόλεμο
μ’ αντάρτες παλικάρια»[vi]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου